Hur fungerar det?

Sammanfattning
IAB Sweden Gold Standard lanseras i november 2019. Den har initialt tre enkla men grundläggande mål – att minska annonsbedrägeri, förbättra den digitala reklamupplevelsen och öka varumärkessäkerheten/brand safety genom att genomföra tre specifika initiativ.

IAB Sveriges styrelseledamöter åtog sig att uppfylla IAB Sweden Gold Standard genom att underteckna ett öppet brev till branschen.

IAB Sweden Gold Standard är öppen för medlemmar och är för närvarande begränsad till företag som är verksamma inom displayreklam för stationär, mobil webb och appar.

Mål för IAB Sweden Gold Standard
Företag som har registrerat eller är certifierade för IAB Sweden Gold Standard har åtagit sig att:

  1. Minska annonsbedrägerier genom implementering eller genom att visa stöd för IAB Tech Labs ads.txt-initiativ. Ads.txt tillåter domänägare att lista vem som är behöriga att sälja sina inventeringar, vilket förhindrar försäljning av falskt lager.
  2. Öka varumärkessäkerheten/brand safety genom att bli certifierade enligt Gold Standard Group (GSG) Varumärkes-riktlinjer.
  3. Förbättra den digitala reklamupplevelsen för konsumenterna genom att följa IAB Tech Labs LEAN-principer och standarderna som ställs av den tidigare svenska standarden Annonsvänligt Sverige som inkluderar Coalition for Better Ads.

Avgift
Det finns ingen kostnad för IAB-medlemmar för deltagande i själva Gold Standard. Certifieringsprocessen enligt GSSG-ramverket utförd av tredje part medför dock finansiella kostnader som du kan ta reda på mer om här.