MIXX AWARDS 2022

IAB Sweden Mixx Awards är en kväll fylld av makalös mat, inspiration och underhållning i det bästa av sällskap. Med fokus på kreativitet och effekt hedras team och talanger, kreatörer och varumärken som tagit interaktiv reklam till nya nivåer. Mixx Awards delas ut i flera länder och de svenska vinnarna ansluter sig till en internationellt erkänd skara.
Vi ser fram emot 2022 års gala som går av stapeln 30 november på Nalen! Portarna till bidragsinlämning är öppna och vi behöver ditt tävlingsbidrag senast 10 oktober!
Priser delas ut i de sex kategorierna: 
* Bästa Digitala Kampanj
* Bästa Sökkampanj
* Bästa Influencer Marketing-kampanj
* Bästa Annonsmiljö
* Bästa Digitala Säljteam

* IAB Person of the Year – IAB Sveriges styrelses pris
[td_block_video_embed video_url=”https://youtu.be/mYh3ngN6WA8″]

Här är vinnarna av Mixx Awards 2021:

Bästa Digitala Kampanj – Direkt Respons
Mediacom med Specsavers – Specsavers nyttjar potentialen i sin förstapartsdata 
Motivering: Ibland ser man inte skogen för alla träd. Vinnaren av bästa digitala kampanj – direkt respons är ett case som verkligen har hittat rätt i datasnåret. Kampanjen tar på ett kreativt sätt relevant data hela vägen in i butik. Juryn såg en kristallklar vinnare i Specsavers bidrag, när det svåra plötsligt blir enkelt – Grattis Mediacom och Specsavers!
Nominerade:
Keybroker och ARC: Curamando & Animal med NORNORM – Trophy Company Hunting on Digital Media
 
 

 

Bästa Digitala Säljteam
Laget.se
Motivering: Med en imponerande försäljning, under utmanande omständigheter, har detta lag skapat mervärde för fler än sig själva. Medan de, trots sin storlek, arbetar aktivt med både kundnöjdhet och kompetensutveckling, skapar de samtidigt bättre förutsättningar för föreningslivet och folkhälsan. VM-94 blev det brons, men nu blev det faktiskt guld. Stort grattis till det bästa laget!
Nominerade:
Mediekompaniet

Bauer Media – Podcast Sales Team
TikTok
Schibsted

 

 

Bästa Digitala Annonsmiljö
Acast
Motivering: Vinnaren av bästa digitala annonsmiljö förstår vikten av integritet i sin balansgång mellan det redaktionella och det kommersiella. Här har vi en framåtlutad mediekanal som sätter användarens behov före kapital, vilket leder till att man faktiskt vill ta del av reklamen. Trovärdighet, kreativitet och ihärdighet leder till tydlig effekt – ett bevis på att modellen verkligen fungerar både för annonsör och användare.
Nominerade:
PlayAd By ShowHeroes Group

Primetime

 

 

 

 

Bästa Influencer-kampanj
Splay one med We Effect och Vi-skogen – Hela sverige mot hungerpandemin
Motivering: Man brukar säga att tuffa budgetförutsättningar också kräver starka idéer. Teamet bakom den vinnande influencer-kampanjen har på ett imponerande sätt trotsat svåra förutsättningarna genom att våga ha höga ambitioner, sätta tuffa mål och visa på stort mod med ett både kreativt och innovativt genomförande. Kraften i kampanjen har lett till att en stor bredd av människor har velat delta med all sin kraft för att påverka andra att agera genom faktisk handling. Trots en tidsbegränsad kampanj har man lyckats skapa en gnista till en rörelse som mobiliserar kraften hos många människor, viljan att tillsammans påverka och förändra. Vi hoppas att vi bara sett början av ett fortsatt växande engagemang i hela Sverige!
 

 


Nominerade:
Acast och Bizkit Havas med Match – Match take-over: Det Skaver Dejtar & Fredagsvibe på Dejt

Reach Sweden med 3 Vänners glass
Aller Media med Multi-GYN – Ditt underliv ska inte lukta vanilj

Scream, We are era och Loudly med Loka Crush – #WeCrush 
 
Vinnare Bästa Sökkampanj
PHD Media & Bayer –Dynamic pollen levels in paid search
Motivering: Vinnaren av bästa sökkampanj 2021 har lyckats möta kunden vid rätt tillfälle. Den extrema relevansen och nytänkande metoden har ökat köpkraften på en konkurrensutsatt marknad. Genom samarbete, innovation och med näsa för timing har man lyckats skapa en kampanj som når målgruppen innan den hinner nysa.

Nominerade:
Docklin, Office Depot – Future proofing digital acquisition in the midst of the pandemic

MediaCom, Husqvarna –  Husqvarna – Från information till inspiration på några månader

 

 

Bästa digitala kampanj – Innovation
Scream och Valtech Radon med RFSU – Sense me – Sounds of lust
Motivering: Med ett gediget insiktsarbete har kampanjen skapat nya kommunikationslösningar med ett gott resultat. Genom att ge användarna möjlighet att interagera har man skapat stort engagemang. Det är en lustfull kampanj som rör alla sinnen på djupet. Vem kunde tro att ljud av en V8-motor, cello och tvättmaskin skulle få igång svenskarna i sängen?
Nominerade:
Verve Group och Scream med Hövding Sverige – Hövding’s Mobility & Location OOH-campaign
Wavemaker och GroupM med L’Oréal – AI increasing media ROI for L’Oréal
Mindshare och Snapchat med Unilever – Dove #checkyourself
Mindshare och Forsman & Bodenfors med Volvo Cars – Volvo Cars – e-com launch
 

 

Person of the Year 2021
Mats Selling

Motivering: Mats Selling har med ett outtröttligt och långsiktigt perspektiv stöttat IAB Sveriges arbete mot att skapa hållbara lösningar i den digitala annonsmiljön. Genom sitt engagemang har han under en lång tid bevisat sitt stora driv för branschens frågor. Inte minst under det senaste årets förändringsarbete har han tagit ett stort ansvar i IAB Sveriges valberedning och visat att hjärtat för ett starkt IAB Sverige aldrig slutar slå.