IAB Europe har med anledning av GDPR utvecklat the Transparency & Consent Framework för att skapa en ökad transparens och kontroll genom hela leverantörskedjan och ska ge en mer ändamålsenlig och transparent användarupplevelse.
Syftet var att skapa en grundläggande struktur för kommunikation och hur medgivande (consent) från användare skall hanteras längs den kedja av teknikleverantörer som vårt digitala ekosystem består av.
Du hittar allt material om TCF på IAB Europe hemsida. 

IAB Europe håller tre webinars om TCF version 2.0 – mer info nedan
CMPs/Vendors            4 September  kl. 17-1810 Register here
Agencies/Advertisers  5 September  kl. 16-1710 Register here
Publishers                 6 September  kl. 16-1710 Register here


Sex informativa filmer om TCF
Video 1 – What is the TCF?
Video 2 – Who is the TCF designed for?
Video 3 – Introducing TCF 2.0
Video 4 – What’s new in the TCF 2.0?
Video 5 – User & industry benefits of the TCF 2.0
Video 6 – The transparency consent framework 2.0


Transparency & Consent Framework 2.0 lanseras i augusti 2019

Uppgraderingen innebär följande:

  1. Bättre möjligheter till samarbeten mellan myndigheter, teknikleverantörer och publicister. TCF 2.0 har publicisten den kontroll som krävs givet att äga kontakten med användaren.
  2. Publicister får ökad kontroll. Större kontroll över de leverantörer de arbetar med, samt på vilka rättsliga grunder leverantörer kan använda sig av. Publicister kan välja att ta bort leverantörer man inte önskar samarbeta med genom den plattform man använder för insamling av samtycke (CMP).
  3. Förtydligat samtycke. Legitimt intresse är den rättsliga grund som många publicister valt för att processa personlig information (PII) med stöd i GDPR. Med TCF 2.0 kan publicister uppfylla kraven med samtycke genom att de registrerade får insyn i användningen av data och tillåta eller motsätta sig sådan bearbetning genom sin CMP.

  4. Förbättrad egenhantering och reglering. 2.0 kräver att leverantörer ska kontrollera och enbart använda sig av signaler från registrerade CMPer. Även de publicister som vill skapa sin egen privata CMP måste uppfylla en viss standard och certifieras av IAB Europe.

  5. CMP:er upprättar register för användargränssnittet. CMP:er kan när som uppdatera registret. Detta skapar öppenhet och tillåter alla leverantörer att säkerställa att informationen som visas för användare är aktuell och korrekt. IAB Europe har skapat en ”CMP Validator” som kan användas för att snabbt bestämma om en CMP är kompatibel.

  6. Flera sätt att upptäcka och ta bort de som inte följer regelverket.

  7. Google implementerar Ramverket
    Google har varit inblandade i TCF 2.0 och har publikt sagt att de ska ansluta sig. Ökar avsevärt spridningen genom att de största aktörerna stödjer branschstandarder fullt ut.