Den 10 februari enades EU:s medlemsstater om ett förhandlingsmandat för förslaget till e-Privacy direktivet, vilket gör det möjligt för rådet att inleda diskussioner med Europa-parlamentet om villkoren i den slutliga texten. Avtalet utgör en viktig milstolpe för att få en uppdaterad reglering på plats. IAB Europe välkomnar dessa framsteg och utsikterna till en produktiv trepartsförhandling under de kommande månaderna.

Digital reklam är fortfarande den största intäktsströmmen som finansierar Europas fria och mångsidiga press och media. Det står för 81% av de digitala medieintäkterna i unionen, vilket gör det möjligt för medborgarna att få tillgång till pålitligt innehåll och tjänster av hög kvalitet.

En produktiv och framgångsrik trepartsfas bör ge en slutlig text som ger starkt integritetsskydd och gör det möjligt för media, annat online-innehåll och tjänster att fortsätta förlita sig på en intäktsström från reklam.

I sin första behandling av förslaget, som avslutades 2017, föreslog Europaparlamentet att; villkorad åtkomst skulle förbjudas på ett sätt som skulle ge användarna rätt att konsumera all media och annat webbplatsinnehåll gratis, något som skulle ödelägga publicisters arbete. Det borde vara självklart att ett sådant tillvägagångssätt skulle undergräva hållbarheten hos media och andra tjänster och leda till en snabb spiral nedåt med försämrad informationskvalitet och där än mer innehåll och fler tjänster flyttas bakom betalväggar. Det i sin tur bidrar till en ohälsosam polarisering mellan inkomstgrupper.

IAB Europe hoppas att det nya parlamentet kommer att ha ett mer balanserat tillvägagångssätt som bygger på den starka grund som finns i och med GDPR.

När EU förbereder sig för trepartsförhandlingarna, vill IAB Europe med respekt betona behovet av att ta hänsyn till både GDPR och de flertalet tolkningsanvisningar och rättspraxis som har tillkommit sedan den förordningen trädde i kraft 2018.

För det är skrämmande att se European Data Protection Supervisor (EDPS) föreslå ett fullständigt förbud mot riktad reklam för att hantera problemet med att data används för på ett felaktigt sätt. Ett sådant beteende är redan bevisligen olagligt enligt gällande lag.

På samma sätt kräver EDPS begränsningar för vilka uppgifter som kan behandlas för riktade annonser eller delas med annonsörer eller tredje parter. Något som också är svårt att förstå, eftersom sådana begränsningar redan finns i GDPR, där t.ex. kategorier för känslig data kräver en specifik rättslig grund, som redan är den mest använda lagstiftningsstandarden i branschen, och behandlas inte genom t ex Transparency & Consent Framework (TCF).

För mer information kontakta:
Greg Mroczkowski, Director, Public Policy eller Charlotte Thür, VD, IAB Sverige

Same info in English you will find on IAB Europes website. Here you will also find more information about ePrivacy regulation from IAB.