IAB tar lead på tre viktiga frågor i ett nytt branschgemensamt initiativ

Läs mer om Project Rearc på IAB Tech Labs hemsida

Harmonisering av integritetsfrågor, personalisering och gemenskap.

Under IAB Annual Leadership Meeting introducerade IAB och IAB Tech Lab, Project Rearc, ett initiativ för att få intressenter i det digitala reklam- och medie-ekosystem att arbeta tillsammans för att göra internet till en bättre plats för konsumenterna. 

En viktig del i detta är att man som bransch kommer överens om hur vi ska fungera utan användning av cookies från tredje part. Sedan projektet Rearc lanserades, för bara några dagar sedan, har det kommit många frågor och därför vill vi nu via IAB Tech Lab beskriva hur vi ska ta det vidare och hur vi tror att vissa preliminära föreslagna lösningar kan fungera.

IABs initiativ – Project Rearc

Med tredjepartscookies död och eventuellt mobilannons-IDs försvinnande kommer framtiden för digitala medier att vara 100% anonymt och inte identifierbart för tredjeparts-leverantörer som idag stöder reklamfinansierade medier och tjänster.

Hantering av personaliserad reklam framöver kommer bero på relationen mellan konsumenter och ”first party”-aktörer; varumärken och publicister. Identifierbarhet kanske bara är möjlig i via ett sk konsument-ID, en godkänd identifierare kopplat till sekretess i det framtida förhållandet. Idag frågar exempelvis många varumärken och utgivare, konsumenterna om en e-postadress.

Tech Lab:s förslag är att utveckla strikta tekniska standarder och riktlinjer som informerar hur företag samlar in och använder en sådan identifierare så att:

  • Konsumenterna kontrollerar användningen av konsument-ID och all relaterad information. Alla integritets-riktlinjer som är kopplade till identifieraren följs strikt.
  • Identifieraren är tillräckligt krypterad så att den inte kan omvänt identifiera personen.
  • Varumärken och publicister får kontrollerad och teknisk försäkring på att tredjepartsleverantörer inte kan spåra konsumenter på denna basis utan uttryckligt samtycke.
  • Tredjepartsleverantörer kan då erbjuda tjänster baserat på ovanstående sätt med betrodda ”first party”-aktörer utan att kompromissa.
  • IAB Tech Lab vill med också med initiativet lösa behovet av standardiserade meddelanden till konsumenter på ett ansvarstagande sätt som en praxis baserad på integritet. 

Vad gör vi?

  • Godkänna ett konsument-ID mellan förstapartsaktörer, använda det som en godkänd identifierare i exempelvis reklam- och marknadsföringssammanhang.
  • Föreslår att branschen samarbetar för att säkerställa ansvarsfull användning av konsument-IDn, en identifierare med inbyggd integritet, öppenhet och kontroll.
  • Skapa tekniska standarder och ett efterlevnadsprogram, som blir avgörande för att säkerställa en rad lösningar – inklusive vissa som används idag – men mer solida och begränsade, i kombination med integritet och ansvar.

Vad gör vi inte?

  • Tech Lab skapar inte en identifierare i form av produkt/tjänst.
  • Vi förespråkar inte den breda insamlingen, användningen eller delningen av e-postadresser eller telefonnummer som ID över hela ekosystemet. Vi föreslår specifikt att detta INTE ska hända.

Vad kommer härnäst?

  • Vi kommer att samarbeta med andra branschorganisationer för att i största möjliga utsträckning definiera en process för att föra dessa viktiga samtal framåt.
  • Målet är att ta itu med affärs-, policy- och tekniska-aspekter av lösningar för identifiering och bygga vidare på de första skisserna som presenterades under IAB ALM-evenemanget i februari 2020.
  • Vänligen håll utkik efter ytterligare information … och engagera dig!

Författare: Dennis Buchheim, President at IAB Tech Lab och Jordan Mitchell, Senior Vice President, Privacy, Identity, & Data at IAB Tech Lab