Den digitala reklam- och marknadsföringsbranschen utvecklas per definition. Ökningen av programmatic, införandet av GDPR – vi har alla varit tvungna att vara smidiga och anpassa oss snabbt till det ständigt utvecklande ekosystemet. COVID-19 kommer dock att testa vår bransch mer än någonsin. Med dessa utmanande tider som ser ut att påverka många människor och företag vi bryr oss djupt om, vill IAB Sverige försäkra medlemmar och branschen i stort att vi förblir engagerade i att ena, utbilda och främja branschsamarbete för alla intressenter i sfären.

Virtuella evenemang och webinars
Eftersom många av oss jobbar hemifrån eller utövar social distans, är det viktigare än någonsin att göra det möjligt för människor att dra nytta av den digitala infrastrukturen. Vi har idag en enorm kunskapsbank med neutralt material inom flera områden rörande digital marknadsföring. Det är ett otroligt effektivt sätt att ta tillfället i akt att öka kunskapen tills vi har en fungerande marknad igen.
På vår Youtube-kanal finns alla tidigare seminarier att ta del av och vi kommer att fortsätta genomföra planerade seminarier – även om de i närtid blir helt digitala. Kunskapen kring digital marknadsföring är fortsatt viktig för samtliga parter. Hur än situationen artar sig så kommer behovet av denna kunskap förbli väsentlig. 

Vi arbetar dessutom nära IAB Europe som är värd för en rad virtuella händelser under våren. Dessa kommer finnas tillgängliga för alla medlemmar att ta del av. På så vis ser vi till att branschen förblir ansluten och fortsätter att samarbeta och innovera. 

Task Force-möten
Våra 11 task forces är ryggraden i vår organisation. Dessa specialistgrupper samlar branschledare och experter för att stödja tillväxt och utveckling av digital marknadsföring och reklam i Sverige. Våra task force-möten kommer att fortgå som vanligt och för närvarande äger dessa rum online. Så om du vill fortsätta att nätverka och samarbeta från ditt hem, ser vi fram emot att välkomna nya medlemmar, tips och åsikter, så att du också kan dra nytta av relevant bästa praxis som industrin genomför när vi anpassar oss till den aktuella situationen. 

Resurser och support
Vi har en starkt fungerande digital teknik med ett stort kunskapsnav och spår att den rådande situationen kan öppna upp en insikt om den digitala kommunikationens möjligheter – och vi vill finnas där för att vägleda. Våra task forces har producerat en mängd material såsom fallstudier, white papers, handböcker, riktlinjer och guidelines. Vårt kunskapsnav ger en marknadsinblick och vägledning inom en rad ämnen inklusive reklamutgifter, konsumenters attityder, mediekonsumtion och mätning. Våra medlemmar får dessutom tillgång till allt material gratis från IAB Europe under COVID-19. Inom snar framtid kommer vi även göra våra certifieringskurser helt internetbaserade med hjälp av en ny e-learning plattform. Vi är måna om att fortsätta stödja och vägleda våra medlemmar under COVID-19-pandemin.

Håll dig uppdaterad och informerad
Från vårt veckovisa nyhetsbrev, extra nyhetsbrev för dig som jobbar hemifrån och våra sociala mediekanaler kommer vi att tillhandahålla dagliga uppdateringar om de senaste nyheterna och åsikter både från oss och från branschen i stort. Om du har några nyheter, forskning eller tankeledning du vill dela, skicka e-post till hanna.westman@iabsverige.se

För ytterligare information eller support från IAB Sverige-teamet, vänligen kontakta info@iabsverige.se

Vi hoppas att ni mår bra och tar hand om varandra,

// Team IAB Sverige