Influencer Marketing – Standards & Guidelines 

Influencer Marketing är köpt media där en annonsör marknadsför sig via/med en influencer. En influencer är en person som själv är avsändare av sina kanaler, har en följarskara som är större än bara “vänner” och som påverkar och engagerar sina följare över tid. 

Vill du lära dig mer om Influencer Marketing? På denna sida hittar du all information du kan tänka dig kring ämnet. Genom vårt utbildande material får du lära dig mer om:

  • Vad influencer Marketing är
  • Hur Influencer Marketing fungerar
  • Hur du köper och använder Influencer Marketing

Nedan har vi samlat Influencer Marketing Best Practice Guide – en fullproppad guide för dig som vill bli proffs på mediet, en checklista för kampanjer, realtidsstudier, IAB-podden om Influencer Marketing samt videofilmer med tips och råd från några av våra största Influencers. 

Vad är Influencer Marketing?

Under de senaste åren har influencer Marketing utvecklats från en marknadsföringstaktik till en mångmiljardindustri. Influencer Marketing ger ett varumärke chansen att förena dess marknadsföring, PR, försäljning och närvaro i sociala medier genom att kommunicera via en stark profil. Influencer marketing är köpt media där en annonsör marknadsför sig via/med en influencer. En influencer är en person som själv är avsändare av sina kanaler och har en följarskara som är större än bara “vänner” och som påverkar och engagerar sina följare över tid.


Influencer Marketing – Best Practice Guide 2020

I denna Best Practice Guide hittar du allt du behöver veta om Influencer Marketing. Då konsumenters beteende online utvecklas spelar influencers idag en viktig roll för att nå ut genom mediebruset. Influencer Marketing bidrar till både relationskapande och förtroende för varumärken. Vi vår guide hittar du bland annat praktiska råd om avtal, annonsmärkningar, betalningsmodeller, kampanjstrategier, KPIer och juridik.

Influencer Marketing Best Practice Guide 4.0 släpptes 2020, ladda ner den här i pdf-format.


Influencer Marketing Certifiering enligt Gold Standard

Certifieringen Gold Standard ger ert företag ett verktyg som visar på ett säkert genomförande för ert företag i dess affärer med kunder och uppdragsgivare. Certifieringen är en kvalitetsstämpel på att hantering, processer och dokumentation är på plats. Allt för att göra annonsaffären transparent, smidigt och effektiv för alla inblandade.

Läs mer om Influencer Marketing Certifiering enligt Gold Standard här. 


Checklista för influencermarknadsföringskampanj

Det är viktigt att göra en så tydlig brief som möjligt för att underlätta samarbetet med en eller flera influencers. Ju mer specifik information som kan delas desto bättre förutsättningar blir det för det kommande samarbetet och förväntningarna på det. Använd vår checklista för att vara säker på att du får med det viktigaste. Ladda ner PDF för utskrift här.


Realtidsstudie Influencer Marketing 2019

Vi genomförde en realtidsstudie i januari 2019 om influencer marketing där vi frågade ett urval av agenturer, nätverk, mediebyråer, annonsörer och medier/plattformar via en digital enkät. Frågeunderlaget är framtagen av vår task force. I studien har vi frågat om prismodeller, definitioner, vad som upplevs som komplext i samband med köp av influencer-kampanjer, vad marknaden tror om micro, macro, nano och ikoner inom en framtida marknadsföring mm.


Realtidsstudie Influencer Marketing 2018

Vi genomförde en realtidsstudie i januari 2018 då vi telefonintervjuade svenska mediebyråer.


IAB-Podden. Grundläggande om Vad är Influencer Marketing? med Linda Palmgren.