IAB (Interactive Advertising Bureau) finns representerat i ungefär i 47 länder, i Nordamerika, Sydamerika, Afrika, Asien, Asien och Stilla havet och Europa.
IAB startades i USA 1996 och IAB USA är den största organisationen i inom IAB som huvudkontor i New York.
IAB’s roll i världen
- Hjälpa till att bygga marknader
- Samla medlemmarna gemensamma intressen
- Ta fram digitala standarder som går över gränserna
- Skapa verktyg för kommunikation i världsklass för bästa digitala påverkan
IAB Europe – moderorganisationens uppdrag är att skydda, bevisa, främja och professionalisera Europas annonsering på nätet. Genom media, marknadsundersökningar och analyser med och för industrin, även skapa open source-lösningar för att öka skalbarheten.
Tillsammans med våra medlemmar – företag och nationella branschorganisationer – representerar IAB Europe över 5.500 medlemmar och 27 nationella organisationer. IAB Europes huvudfokus områden är: Public Affairs, research, events, committees, news/trends. IAB Europe, med säte i Bryssel, är den enda regionala representativa organ i nätverket.
IAB Sverige är medfinansiär och partner till IAB Tech Lab, IAB Technology Laboratory är ett ideellt konsortium som utvecklar och tillhandahåller tekniska standarder, mjukvara och tjänster för att driva tillväxten av ett effektivt och hållbart globalt ekosystem för digitala medier som gynnar konsumenterna. IAB Tech Lab är verksam inom områden som Brand Safety, AdFraud, Privacy, data och konsumenters integritet, annonsupplevelser, mätningar och effektiv programmatisk handel mm.
IAB i världen: IAB Europe, IAB Norge (INMA),
IAB Danmark(Danske Medier), IAB Finland,
IAB Storbritannien, IAB Belgien, IAB Bulgarien,
IAB Frankrike, IAB Grekland, IAB Italien, IAB Kroatien, IAB Nederländerna, IAB Polen, IAB Portugal, IAB Rumänien, IAB Ryssland, IAB Slovakien, IAB Slovenien, IAB Spanien, IAB Tjeckien, IAB Turkiet, IAB Tyskland (BVDW), IAB Ungern, IAB Österrike