Denna Task Force har som mål att ta fram Guidelines, dvs riktlinjer för branschen där vi gemensamt formulerar vad vi ser som en lämplig annonsmiljö för våra konsumenter. Det inkluderar format som inte bör erbjudas, maximal laddningstid,avs-sigill frekvenstak, adblocker-användning, placeringar som bör undvikas, kreativa lösningar som är störande och även missbruk av data som kan upplevas störande etc. 2015 presenterade IAB USA L.E.A.N vilket står för Light, Encrypted, Ad choice supported, Non-invasive ads.
Gruppens olika riktlinjer och handböcker hittar du under Standards & Guidelines i menyn till vänster.

Ordförande: Alexandra Callius, Discovery
Tillförordnad ordförande Jonas Linnér, Mediekompaniet

Alexandra Callius
Ordförande
Jonas Linnér
Mediekompaniet
Patrik Andrén
PlayAd
Carl Wåreus
Google
Diana Feldreich
Bonnier News
Maximilian Söderberg
Criteo
Jane Westermark
Schibsted
Anders Pettersson
Isobar
Susanne Persson
Verizon
Lena Brandenfeldt
Brandenfeldt Sales & Marketing / Instly
Oscar Zander
IUM
Pia-Ling Nordström
iProspect