Digital Audio (digitalt ljud) – Standards & Guidelines 

Digital Audio (digitalt ljud) omfattar musiktjänster, radio eller podcasts och är reklambaserade tjänster som distribueras till konsumenter via internet-uppkopplade plattformar. På denna sida hittar du all information du kan tänka dig kring ämnet. Genom vårt utbildande material får du lära dig allt från vad digitalt ljud är, hur det används, hur det fungerar och vilka möjligheter digitalt ljud skapar för marknadsförare. 

Nedan har vi samlat Handboken för Digital Audio 2021 och Handboken för Podcast 2020 – två  fullproppade guider för dig som vill bli proffs på digitalt ljud, IAB Europe Buyer’s Guide to Digital Audio 2020 samt två avsnitt av IAB-podden. Första avsnittet handlar om hur vi i framtiden kommer annonsera med audio och det andra handlar om hur man ska tänka när man annonserar på podd. Allt material är fritt att ladda ner.

Vad är Digital Audio (digitalt ljud)?

Digital Audio (digitalt ljud) kategoriseras ofta som musiktjänster, radio eller podcasts men skillnaderna blir allt mindre och idag finns musiktjänster som erbjuder radio, radioprogram som paketeras som podcasts och podcasts med fokus på musik. Efter många år av gradvis tillväxt har av Digital Audio på nätet via playtjänster och podcasts gjort att mediet har utvecklat en lovande online-annonsering. Detta ökar på grund av den känslomässiga dragningen ljud har i våra liv, vårt förtroende för radio, ökningen av bärbara streaming-enheter och den fortsatta utvecklingen av innehåll på nätet.

 


Handbok för Digital Audio 3.0

I denna handbok hittar du allt du behöver veta om Digital Audio. Hur du köper och planerar Digital Audio, konsumtion, kommersiella möjligheter, programmatiska köp, och trendspaningar. Digital Audio är ett medie som växer i både räckvidd och engagemang och omfattar flera olika typer av innehåll och distributionssätt. 

 

____________________________________________________________________________

Handbok för Podcast 1.0

Podcasts är ett samlingsbegrepp för publicering av ljudinnehåll via Internet. Idag förknippas podcasts främst med talat innehåll, men kan också i innehålla annan typ av ljudinnehåll som musik. I Sverige finns begreppet podd, poddradio och poddsändning – vilka alla är synonymer till begreppet podcasts.
Ladda ner Handboken om Podcast här om du vill lära dig mer:


Podcasts – mest snabbväxande mediekategorin 2021



Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är buyersguide-audio-IAB_EU.jpg

IAB Europe – Buyer’s Guide to Digital Audio

November 2020 släppte IAB Europe sin ”Buyer’s Guide to Digital Audio” för att hjälpa planerare och köpare av media att navigera i de möjligheter som en ny värld av ljud skapar för marknadsförare.
Den här guiden ger harmoniserade definitioner för digitalt ljud i Europa, en översikt över utvecklingen av ljudannonsering och landskapet i Europa, samt viktiga överväganden och Best Practice för digital ljudannonsering. På så sätt säkerställer den att köpare av traditionellt ljud och digital reklam har den kunskap som krävs för att genomföra effektiva digitala reklamkampanjer.
Digital Audio Guide som en unik resurs och nyckelverktyg för annonsörer för att ge en bättre förståelse för hur stor ljudmöjligheten är och hur man kan dra nytta av den under de kommande tiden.
IAB Europe i samarbete med Spotify, Magnite, Oracle Data Cloud, Triton Digital och Xaxis.