Räckvidd för DOOH
De utomhusbolag som idag har en digital utomhusprodukt redovisar sin “räckvidd” i digitala valutan Outdoor Impact.
Antal besökare/vecka
Antal kontakter per vecka
Antal passeringar per vecka
LOOP
En “loop” är ett varv på 60 sekunder där annonserna syns olika frekvent, beroende på hur mycket av loopen/varvet kunden har bokat. Max antalet annonsörer per loop/varv varierar mellan de olika medieägarna.
Kontakta respektive medieägare för mer information.
Spot-längd
Längden på reklam-spottar (annonsen) kan variera. De vanligaste spot-längderna är 5 eller 10 sekunder.
Kontakta respektive medieägare för mer information om spott-längder för ditt behov.
Format
Det finns både stående och liggande ytor/format, men de flesta är stående. Se respektive medieägares pris- och/eller produktlista för antalet ytor av respektive format.
Share of voice
SoV i procent (Share of Voice), antal visningar per minut/timme/dygn. Medieägarna benämner andelen av bokat utrymme olika.
VAC
Det andra nyckeltalet är VAC, d.v.s. Visibility Adjusted Contact. Med VAC justeras volymen kontakter för en specifik skärm utifrån de förutsättningar som gäller för denna enligt ett antal givna påverkansfaktorer. Faktorer som ingår är bl.a.