Task Force Influencer Marketing

IAB Sverige Task Force Influencer Marketing startades 2016 och är en grupp specialister inom ämnet. Arbetsgruppen har som uppdrag att ena, påverka och utbilda branschen. Detta genom att ta fram standarder och riktlinjer för annonsering samt diskutera möjligheter och utmaningar som möter sektorn idag.

Vad är Influencer Marketing?

Köpt media där en annonsör marknadsför sig via/ med en influencer. En influencer är en person som själv är avsändare av sina kanaler och har en följarskara som är större än bara “vänner” och som påverkar och engagerar sina följare över tid.

Influencer-marknadsföring ger ett varumärke chansen att förena dess marknadsföring, PR, försäljning och närvaro i sociala medier genom att kommunicera via en stark profil. 

I vår guide hittar du många praktiska råd om avtal, annonsmärkning, fejk, betalningsmodeller, kampanjstrategier, KPIer och juridik.

Influencer Marketing Best Practice Guide 4.0 släpptes 2020, ladda ner den här i pdf-format.

Ordförande: Marcus Klamming, We Are Era

Marcus Klamming
We Are Era
Camilla Sandström
GroupM
Peter Cederholm
IPG Media Brands
Maria Grip
Media Audit
Silvia Barklund
HowCom
Magnus Noord
ProAd
Andreas Missirlis Eliasson
Beatly
Daniel Troyse
Tailsweep & Lifestylegruppen Bonnier
Jakob Wigselius
United Influencers
Christoffer Bergmann
WeAreCube
Magnus Karlsson
Nine Agency
Joakim Persson
ProAd
Anna Hansson
Bauer Media