Riktlinjer för Native Advertising –
Best Practice Guide 3.0 2020

I denna tredje version av Riktlinjer för Native Advertising (native), vill Task Force-gruppen skapa en guide för hur man köper native, vilka frågor ska jag ställa och hur ska jag tänka som kund.

När definitionerna nu är satta och det finns tydlighet gällande annonsmärkning på publicistens sajter, är det viktigt att ta nästa steg.

Native har funnits under lång tid, men är det tydligt nog när det passar bäst och hur jag som kund ska tänka?
Vi ser ett stort behov av att konkretisera detta och erbjuda marknaden (annonsörer, men även byråernas anställda) en guide som tar upp vad du ska tänka på och förhålla dig till vid köp av native.

Syftet är att du som köpare med hjälp av denna guide ska öka din förståelse, men också kunna ställa krav på den part från vilken man avser att köpa Native Advertising.
Ladda ner vår Best Practice Guide 3.0 fritt.



Investeringskalkyl för ROI på kampanj – Native

Native Advertising är en annonseringsform som växer allt mer. En tydlig trend är att konverteringen bland de som hade läst en artikel är signifikant högre jämfört med de som inte läst någon artikel.
Oavsett syftet med en nativekampanj är det viktigt att få en översikt vad nativekampanjen kostar i form av produktion och distribution, samt den potentiella intäkt som kampanjen kan ge.
Till din hjälp kan du använda en investeringskalkyl för att beräkna ROI på kampanjen.

IAB-Podden. Grundläggande podd om Vad är native advertising? med Josefine Kvarnström, Schibsted