Annonsering som följer samma beteende som resterande innehåll och är utformad så att användaren upplever det som en naturlig del av plattformen.

Native advertising är en del av det bredare begreppet content marketing, som avgränsas genom det faktum att native advertising alltid är betalt utrymme. Som med alla nya digitala kanaler kommer en viss förvirring om definition och struktur. Med anledning av detta arbetar Task Force Native Advertising för att ha uppdatera riktlinjerna för branschen inom området. De första publicerades 2014 och nya presenteras 2017.
Du hittar dessa till vänster under Standards & Guidelines.

Ramverket

Ramverket riktar sig till annonsörer, publicister och teknikleverantörer. Det ska vara tillräckligt tydligt att branschen kan använda det som en ledstjärna och bred nog för att kunna växa med tiden – och samtidigt ge en grund för ytterligare IAB initiativ inom detta område.

Josefine Kvarnström
Schibsted
Sophia Jernberg
Vizeum
Sofia Stenseth
KIT
Pernilla Boshuis
Matchads
Alexander Sattelmaier
SUNT Content
Caroline Swärd
Bonnier News
Lindha Källström
Ad-On
Christofer Rahmner
Nyheter24Gruppen
Stefan Ameln
Informa
Thomas Westling
HowCom
Henric Smolak
Strossle
Cindy Ahrnewald
Leeads
Zara Nordholm
Glitter
Ricki Petrini
Mediekompaniet
Susanne Persson
Verizon
Anna Hansson
KIT