Handbok Programmatisk handel 5.0

Handboken om Programmatic beskriver det mesta på enkelt sätt inom den automatiserade världen för att sälja och köpa digital annonsering.
Vår task force Programmatic arbetade fram en helt ny version av Programmatisk handel 5.0 2019. Länka gärna till handboken eller bifoga till kunder, leverantörer, elever, lärare som vill veta mer om Programmatic.


European Programmatic Ad Spend Report 2018

Den senaste IAB Europe Programmatic Ad Spend Report avslöjar att programmatiska intäkter ökade med 33 procent 2018 och visade på en toppnotering på 16,7 miljarder euro (180 Mrd SEK). Där mer än 70 procent av displayannonsering och mer än 50 procent av online video handlas nu programmatiskt. Inköp av sociala medier dominerar programmatiskt, men när detta medium tas bort såg marknaden en imponerande tillväxt på 26,6 procent och hamnade totalt på 5,5 miljarder euro. Här kan du ladda ner hela rapporten.


Attitudes to Programmatic Advertising Report 2019

IAB Europas årliga Attitudes to Programmatic Advertising Report är en omfattande analys av det europeiska programmatiska landskapet, som täcker strategier och antagandetrender, drivkrafter för och tillväxthinder och prognoser för framtiden för 31 marknader. Studien, publiceras för femte året och utvecklades av IAB Europe Programmatic Trading Committee. De viktigaste resultaten från 2019-studien inkluderar:

  • Det finns en fortsatt drivkraft för en kvalitet och säker reklammiljö
  • Ads.txt är väl etablerat bland utgivare men medvetenheten olåg på köpssidan
  • Talang och färdigheter är fortfarande en hinder för investeringar
  • Transparens i leveranskedjan är fortfarande en fråga
  • Antalet annonsörer med egen inhouse verksamhet för programmatik är nu högre än antalet som lägger ut till en byrå.
  • Programmatic är fortsatt en katalysator för att leverera varumärkeskampanjer
  • Med annledning av GDPR ser intressenterna behovet att använda first party data, private marketplaces and contextual targeting. Hela rapporten här.

IAB Europe Explains … Video series

Vill du ha en enkel och tydlig förklaring om olika branschämnen, utmaningar och nya trender? Vi introducerar “IAB Europe Explains” … Ett nytt initiativ som samlar branschexperter från våra medlemmar för att ge de förklaringar som hjälper dig att känna till den ständiga utveckling och förändring i vårt ekosystem! De första videorna i den här serien förklarar:

The videos range from 5 to 10 minutes long so you can sit back, grab a coffee and become an industry expert in no time.


Studie från IAB Sverige – Programmatic & GDPR

Task force Programmatic arbetade fram ett frågeformulär för att ta reda på hur GDPR har påverkat digitala ekosystemet och programmatiska affären. I studien ställdes frågor om Consent-verktyg och IABs ramverk ” IAB Europe Transparent & Consent framework”. Vi genomförde studien i oktober 2018. Ta del av studien.


IAB-Podden – Grundläggande Podd om -Vad är Programmatic med Rikard Bildsten, Appnexus.