Hur jobbar ert företag? Maila hanna.westman@iabsverige.se för att bidra med era initiativ.

 

För att uppmuntra distansarbete i dessa tider erbjuder nu Microsoft gratis licenser till deras mötes- samarbets- och distansarbetesverktyg. Microsoft Teams finns nu tillgängligt gratis i sex månader för att stödja folkhälsan och säkerheten genom att göra distansarbete enklare. Dessutom matchar Microsoft COVID-19-relaterade donationer från deras anställda. Deras team är tillgängliga för sina kunder med kontinuerligt stöd och som en källa för värdefull insikt från Bing.

 

Nent Group skapar nya format, gör de senaste biofilmerna tillgängliga och breddar erbjudandet i sitt innehåll. De har även initierat ett projekt i Sverige som heter Lyssnarhjälpen och som drivs av våra svenska radiokanaler RIX FM, Star FM, Bandit Rock och Power Hit Radio. Lyssnarhjälpen är en plattform för att hjälpa varandra med vardagliga problem – vare sig det handlar om att vara barnvakt för en sjuksköterska eller extra personal för att leverera mat till äldre. NENT Group arbetar även hemifrån idag, så de beslutade att donera handdesineringsmedel från deras högkvarter till Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm, där de behövs mest.

 

Blocket har tagit fram flertal kampanjer och initiativ. FINN och Blocket har skapat ett ‘Corona Help’-område inom sina plattformar. Detta gör att utsatta grupper kan be om hjälp – med väsentliga uppdrag – medan frivilliga annonserar sina (gratis) tjänster för att hjälpa dem. Dessutom har Blocket gått samman med Elite Hotels för att erbjuda bostadssökande nya bostäder på hotellen till månadshyra via Blocket Bostad. De har även gjort det gratis för aktörer inom sjukvården att annonsera efter vårdpersonal.

 

Google  har lanserat ett antal olika initiativ i spåren av COVID-19. G Suite-tjänsterna har skalats upp för både företag och skolor för att möjliggöra arbete och utbildning på distans. Hangouts Meet, videokonferens verktyget i G Suit, utvecklas dessutom av ett team i Sverige. Google  arbetar för att säkerställa att användare hittar kvalitativ och relevant information både på Google Sök och YouTube, och har lanserat så kallade SOS Alerts med information från lokala myndigheter vid sökningar på termer relaterade till coronaviruset. De har även tillgängliggjort aggregerad data för rörelsemönster i flera länder för att hjälpa myndigheter se effekter av vidtagna åtgärder och Digitalakademin har samlat resurser för att hjälpa människor fortsätta vara produktiva hemifrån och för att stötta småföretag. En mer komplett lista över globala initiativ finns här.

 

JCDecaux vill stötta krogbranschen och uppmanar nu människor att fortsätta äta ute genom kampanjen #payitforwardforsweden, som utomhusbolaget själv bekostar. Dessutom bjuder JCDeaux byråer på lunch varje dag under tre veckors tid. Lunchen beställs från olika krogar och levereras till olika medie- och reklmarbyråer som JCDecaux samarbetar med, en byrå varje dag.

 

Facebook går vi ut med ett bidragsprogram på 100 miljoner dollar, drygt en miljard svenska kronor, för att stötta 30 000 mindre företag i över 30 länder, däribland Sverige. De har också skapat en Small Business Resource Hub med praktisk information kring hur man skyddar företaget från störningar, utvecklar en plan för att minimera tiden som affären ev är stängd och hur man behåller kontakten med kunder och anställda. En av deras viktigaste prioriteringar är att begränsa skadlig desinformation och innehåll relaterat till COVID-19. Facebook jobbar nära Folkhälsomyndigheten och MSB i Sverige för att stötta dem med resurser och kunskap, och har även ett nära samarbete med BRIS där dem ger unga råd om hur de ska hantera situationen när de är hemma från skolan.

 

Synsam har gått ihop med nyhetssajten News55 för att gemensamt stötta seniorer. Ett samarbete där äldre erbjuds rabatterade synundersökningar på separata tider i vissa utvalda butiker. Samtidigt kommer även en husoptiker svara på frågor om ögon, syn och hjälpmedel på News55:s sajt. 

 

Spotify uppmanar sina användare att stötta musikskaparna genom utmaningarna till följd av krisen. Initiativet kallas COVID-19 Music Relief och har skapats för att förstärka insatsen från organisationer som fokuserar på att hjälpa de som behöver det mest. Spotify donerar till dessa organisationer och kommer att matcha donationer som gjorts via deras hemsida, krona för krona, upp till en sammanlagd summa på 10 miljoner dollar.

 

Verizon bidrog med 5 miljoner dollar till Center for Disaster Philanthropy (CDP) COVID-19 Response Fund and Direct Relief – för att hjälpa till att säkerställa att de har det de behöver för att göra sitt livräddningsarbete. De har även bidragit 2 miljoner dollar till #COVID19 Solidarity Response Fund. Genom UNFoundation kommer fonden att hjälpa till att stödja insatser för att: 1. spåra och förstå spridningen av viruset; 2. att se till att patienterna får den vård de behöver och frontlinjearbete får nödvändig tillgång och information och 3. att påskynda ansträngningarna att utveckla vacciner, tester och behandlingar. Detta utöver deras åtagande på 10 miljoner dollar för att hjälpa ideella organisationer som stöder studenter och arbetare inom sjukvården.

 

Dagens Nyheter valt att låsa upp hela sidan under Corona-krisen. Artiklar om spridningen, sjukdomsförloppet, rådgivning eller myndighetsinformation hålls öppna för alla att läsa på dn.se. Detta för att så många som möjligt ska kunna följa med i nyhetsflödet.

 

MAX har lanserat bordsservering och den unika lösningen bilservering. Nu kan man få maten utburen till sin bil på parkeringen, till bordet man sitter vid i restaurangen eller på uteserveringen. Beställningen sker digitalt. Dessutom finns en hel meny som är anpassad för take away och hemkörning. För några veckor sedan lanserade MAX en hel meny som speciellt framtagen för hemkörning. Dessutom har MAX påbörjat ett samarbete med Freetrailer som för varje utlåning och mil klimatkompenseras i andra änden. 

 

För att underlätta för seniorer, 70 plus, att få tillgång till matvaror på ett enkelt och säkert sätt adderar Coop särskilda leveranstider för den här gruppen i onlinebutiken på coop.se De erbjuder dessutom amorteringsfri period till privatlånekunder som drabbats ekonomiskt av Coronaviruset och stöttar initiativet GodHjälp som sammanför volontärer med personer i riskgrupper som stannar hemma, så kallade Hemmahjältar.

 

Plan är i full gång med att informera människor på landsbygden om farorna med COVID-19. Familjerna får kunskap om hur de skyddar sig mot det nya coronaviruset. Plan International ställer om deras arbete för att motverka utbredningen av COVID-19 och fokuserar på att sprida kunskap om viruset och se till att fler barn får tillgång till tvål och vatten. 

 

Acast har lanserat Staycast”, en ny kampanj som uppmuntrar människor att stanna hemma under coronavirus-pandemin och erbjuder podcastbaserad inspiration och underhållning från ett stort antal populära podcasters. Lyssnarna kommer att höra meddelanden som påminner människor om lokala myndigheters råd kring att stanna hemma och isolera sig. Acast kommer att uppmuntra ännu fler människor att få podcast hemma med en dedikerad Staycast-kampanj som erbjuder tre månaders fri tillgång till något av dess betalda nivåer.

 

Clear Channel har lanserat “Stockholm Locals“, en utomhusguide som guidar, genom sina digitala utomhustavlor, till lokala pärlor. Stockholmare uppmanas att smsa in tips på restauranger, caféer och lokala företag som förtjänar uppmärksamhet och uppbackning. Beroende på geografiskt läge visas sedan tipsen på de digitala skärmarna. 

 

Adform arrangerar en rad webinars där de utforskar eventuella framtida konsekvenser av COVID-19 och delar förutsägelser om vad krisen innebär för adtech-branschen och deras kunder. Adform uppdaterar även kontinuerligt deras blogg med observationer på hög nivå, såväl som djupdykningar kring COVID-19 krisens effekter. Utöver detta publiceras trendrapporter, white papers och studier regelbundet. 

 

Sherihan ”Cherrie” Hersi är en av de artister som nyligen blivit kontaktad av Youtubenätverket United screens music för att hjälpa MSB att nå ut till fler grupper i samhället. Nätverkets vd Georg Herlitz ligger bakom initiativet och berättar att han har koordinerat kontakten mellan artister och myndigheten då många grupper i samhället varken tittar på SVT eller läser tidningar som DN. Artisterna ställer upp utan ersättning och gör det för att hjälpa myndigheten.

 

Pronto är en ny tjänst från ICA som erbjuder expressleverans av färdiglagad mat och utvalda matvaror. Du kan hämta din beställning i din valda ICA-butik eller få den levererad direkt till ditt hem. Leveranstiden varierar mellan olika butiker, fråga din butik vad som gäller där just du bor.

 

Mc Donalds bjuder all personal för räddningstjänster och hälso- och sjukvårdspersonal på gratis kaffe. Ett litet tecken på uppskattning för deras insatser för oss och det samhället som vi verkar i. Alla McDelivery-beställningar via Uber Eats, Foodora och Wolt är kontaktfria utan fysisk kontakt mellan kunder, anställda och kurirer där det är möjligt.

 

GroupM har bland annat sammanställt en rapport med några insikter om förändring i mediebeteenden och konsumtionsmönster och även några relevanta tips för annonsörer i detta läge. Hur ska man agera nu? Och hur ska man tänka med sin marknadsföring när allt återgår till det nya “normala”.

 

Web Guide Partner startade under mars månad LinkedIn-gruppen Business as Usual – digital hjälp under Covid-19 med syftet att skapa en mötesplats där företag, marknadsförare och byråer kan ställa frågor, bolla idéer och dela tips. Tanken med gruppen är att den ska fungera som ett forum där företag, marknadsförare och byråer kan samarbeta och hjälpas åt i olika digitala frågor. Alla som driver eller har frågor om digital verksamhet är välkomna att delta i gruppen och dela med sig av sina funderingar, sin expertis eller för att be om hjälp och lära av varandra. Gruppen har växt snabbt och har idag närmare 700 medlemmar.