IAB Europe AdEx Benchmark 2019 visar att den europeiska marknaden för digital reklam fortsätter växa och överstiger nu 64 miljarder Euro 2019. Sverige kvalar in som den 7:e (fg år 8:e) största digitala reklammarknaden och värderas till 2,3 miljarder Euro. 

IAB Europe, branschorganisationen som representerar ekosystemet för det digital marknadsföring, offentliggjorde vid sin årliga Interact-konferens i onsdags, att Europas digitala annonsmarknad har ökat med 12,3 % 2019, drivet av en stark tillväxt i video, mobil och social. Den totala Europamarknaden värderas nu till 64,8 miljarder Euro. 

Studien AdEx Benchmark är en unik rapport som visar annonsmarknaden online i Europa och täcker 28 marknader och är nu på sitt 14 år. 2019 var det totalt 21 marknader som visade på en tvåsiffrig tillväxt och sedan 2013 har den digitala annonsmarknaden mer än fördubblats. Ett genomsnitt på fyra miljarder Euro har adderats till den digitala reklammarknaden varje år sedan 2006.

2019 växte video med nästan 30 % till nära 10 miljarder Euro; out-stream var drivkraften bakom denna tillväxt med en ökning på 36 %.

Sociala medier driver upp display-annonsmarknaden i hela Europa, till en ökning på 25,6 % och med en tvåsiffrig tillväxt på alla tjugoåtta marknaderna. Sök är fortfarande den största annonseringskategorin online när det gäller intäkter och har en tillväxt på 11,8 % till ett marknadsvärde på 28 miljarder Euro. Den totala investeringen i mobilannonsering ökade med 24,9 % och värdet är över 30 miljarder Euro och står för nästan hälften (47 %) av alla digitala annonspengar i Europa 2019.

IAB Europe AdEx Benchmark delar in den digitala annonsmarknaden i tre kategorier: Display (inkl mobil display, rich media, och video), Sök (paid search) och Classifieds och Directories (katalogtjänster). Tillväxten inom dessa kategorier förändras över tid då konsumenterna skiftar mellan olika enheter, vilket också påverkar konsumtionsmönstret.

Prognos för digital annonsering i Europa 2020
Med tanke på den påverkan som COVID-19 haft och har på branschens verksamheter och investeringar, gav IAB Europes chefekonom Dr. Daniel Knapp en 2020-prognos för de digitala investeringarna 2020.  Knapp har modellerat fram sina prognoser utifrån makroekonomiska värden, tillsammans med branschdata för att ge en uppskattning på en nedgång på 16,3 % för Europa (inklusive Storbritannien). Knapp framhöll dock att de digitala kanalerna ser ut att vara de minst drabbade reklammedierna och förutspådde en nedgång där på -5,5 % 2020 i Europa jämfört med en större nedgång med -21,3% för andra medier.

Europa topp 10
(Efter marknadsstorlek) 

  1. Storbritannien – 21,4 miljarder Euro
  2. Tyskland – 9,4 miljarder Euro
  3. Frankrike – 6,1 miljarder Euro
  4. Ryssland – 4,9 miljarder Euro
  5. Italien – 3,2 miljarder Euro
  6. Spanien – 3,2 miljarder euro
  7. Sverige – 2,3 miljarder euro
  8. Nederländerna – 2,3 miljarder euro
  9. Schweiz – 1,8 miljarder euro
  10. Norge – 1,3 miljarder euro

CEE fortsätter att dominera tillväxten i Europa 2019, liksom under 2018.
De fem största tillväxtmarknaderna kom alla från CEE-regionen:

  • Serbien – 28,4 %
  • Ukraina – 28,0 %
  • Vitryssland – 25,2 %
  • Kroatsien – 22,3 %
  • Turkiet – 19,1 %

Pressreleasen på engelska från IAB Europe

_______________________________________________________

Den fullständiga rapporten IAB Europe AdEx Benchmark Study publiceras i juli 2020 och alla IAB Sveriges medlemmar kommer få tillgång till när den kommer.
Siffrorna från svenska marknaden kommer från IRM – Institutet för Reklam- & mediestatistik.

För Mer info kontakta Charlotte Thür, VD – IAB Sverige eller 0705-10 11 10

IAB Sverige bjuder in till en genomlysning av reklammarknaden i Europa den 26 augusti 2020 tillsammans med IRM.

Om IAB Europe
IAB Europe, branschorganisationen som representerar ekosystemet för det digitala marknadsföring. Dess uppgift är att främja utvecklingen av denna innovativa sektor och säkerställa hållbarheten genom att utformning av lagstiftning och att visa det värde som digital reklam ger till Europas ekonomi, konsumenter och till marknaden generellt. Viktigt är att säkerställa att marknaden fortsätter att utvecklas genom att underlätta med harmoniserade affärsmetoder och tekniska lösningar som speglar användares förväntningar tillsammans med de 28 lokala IAB-organisationerna i Europa och i samarbete med IAB Tech Lab.

IAB Sverige är medlem till moderorganisationen IAB Europe.